آنچه بايد در باب ترابرد بدانيم

۳۸۶ بازديد

ترابرد يا انتقال شماره تلفن همراه، قابليتي است كه به كاربران اين امكان را مي دهد تا بتوانند با يك شماره واحد از‌ اپراتور هاي مختلف تلفن همراه استفاده كنند. به ‌عبارت‌ ديگر در صورت وجود اين خدمت، كاربران مي توانند اپراتور خود را بدون تغيير دادن شماره تلفن همراه تغيير دهند. در اين  صورت كاربر قابليت استفاده از تمامي خدمات ارائه  شده در اپراتور پذيرا را دارد و همچنين تعرفه پرداختي اپراتور پذيرا براي كاربر اعمال مي شود. وجود خدمت ترابرد در اپراتورهاي تلفن همراه، رقابت در ميان اپراتورها را افزايش داده و درنتيجه بهبود كيفيت خدمات ارائه‌شده با هزينه هاي كمتر را منجر مي شود.

اپراتور پايه

اپراتوري كه مشترك جهت دريافت خدمات تلفن همراه براي بار اول، در آن ثبت نام كرده، اسناد و مدارك مورد نياز براي احراز هويت و ثبت نام را به اپراتور مذكور تحويل داده، و سند اشتراك دريافت كرده است.

اپراتور پذيرا (مقصد، جديد)

اپراتوري كه مشترك يك اپراتور، قصد استفاده ازخدمات آن را بدون تغيير شماره خود دارد.

اپراتور فرستنده (مبدا، فعلي)

اپراتوري كه مشترك در هنگام درخواست ترابرد شماره، ازخدمات وي استفاده مي كند و قصد دارد بدون تغيير شماره خود، از خدمات اپراتور ديگري استفاده كند.

شناسه ترابرد

شماره اختصاص داده‌شده به هر مشترك در هنگام يك ترابرد كه براي سهولت شناسايي و پيگيري فرآيند ترابرد است.

آنچه بايد پيش از ترابرد دانست

۱٫ انجام فرآيند ترابرد تنها در ساعات اداري سيستم ترابردپذيري شماره تلفن همراه يعني شنبه تا چهارشنبه ساعات ۸ صبح الي۵ بعد از ظهر و پنج شنبه ها ساعات ۸ صبح الي ۳ بعد از ظهر (بجز تعطيلات رسمي) امكان پذير است. البته مشترك مي تواند درخواست خود را در ساعات و روزهاي غير اداري و ايام تعطيل نيز در پورتال اپراتور پذيرا ثبت نمايد.

۲٫ درخواست ترابرد به دوصورت الكترونيكي يا حضوري (با تكميل فرم درخواست ترابرد) قابل انجام است.

۳٫ هر مشترك براي هر شماره تلفن همراه، صرفآ دو بار در سال امكان ترابرد دارد (البته بازگشت به اپراتور پايه، ترابرد محسوب نمي شود.)

۴٫ امكان اولين ترابرد صرفآ پس از گذشت ۳ ماه از زمان فعالسازي سيم كارت در اپراتور پايه وجود دارد، اما براي ترابردهاي بعدي هيچ محدوديت زماني وجود نخواهد داشت.

۵٫ از آنجايي كه هر مشترك در هر اپراتور نهايتآ مي تواند ۱۰ شماره تلفن همراه فعال (اعم از اعتباري و دائمي) را در اختيار داشته باشد، لذا در صورت حضور يك مشترك حقيقي با مالكيت ۱۰ شماره فعال در اپراتور پذيرا، امكان ترابرد شماره وي به اپراتور پذيرا وجود نخواهد داشت.

۶٫ ترابرد شماره مشتركين دائمي منوط به تسويه صورتحساب اوليه صادر شده از سوي اپراتور فرستنده است. مشترك دائمي بايد به محض دريافت پيامك صورتحساب اوليه از اپراتور فرستنده، ظرف مدت زمان يك روز كاري نسبت به پرداخت مبلغ تعيين شده در صورتحساب اقدام كند. عدم تسويه صورتحساب اوليه توسط مشترك ظرف يك روز سبب عدم تاييد درخواست ترابرد مي گردد.

۷٫ امكان غير فعال شدن شماره مشتركين دائمي كه نسبت به تسويه حساب نهايي با اپراتور فرستنده اقدام نكنند، از سوي اپراتور پذيرا وجود دارد (برابر مصوبه شماره ۲۰۷ كميسيون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي).

۸٫ شماره مشترك اعتباري پس از ترابرد، كماكان به صورت اعتباري و شماره مشترك دائمي پس از ترابرد شماره، به صورت دائمي در اپراتور پذيرا باقي خواهد ماند (ترابرد به صورت نظير به نظير امكان پذير است).

۹٫ پس از ترابرد شماره اعتباري، اعتبار مشترك در اپراتور فرستنده صفر خواهد شد، لذا مشترك بايستي ملاحظات لازم را تا قبل از نهايي شدن درخواست ترابرد به عمل آورد.

۱۰٫ پس از مهاجرت به شبكه اپراتور پذيرا، تمامي خدمات و بسته هاي قبلي دريافتي مشتركين دائمي و اعتباري در اپراتور فرستنده (اعم از اينترنتي، پيامكي و غيره)، بجز پيامك هاي بانكي و خدمات دولتي، قطع مي شود. همچنين مشترك از تمامي خدمات اپراتور پذيرا بهره مند خواهد شد.

۱۱٫ پس از ترابرد، كليه تعرفه هاي مكالمه (اعم از تماس صوتي و پيامكي) مشترك بر اساس تعرفه هاي اپراتور مقصد محاسبه خواهد شد.

۱۲٫ درخواست ترابرد از سوي مشتركين حقوقي الزامآ بايد از سوي صاحبان امضاي مجاز و يا نمايندگان معرفي شده به صورت كتبي از سوي صاحبان امضا اعلام گردد.

۱۳٫ در صورت درخواست ترابرد شماره توسط مشتركين حقوقي به صورت الكترونيكي، پيامكي از طريق اپراتور پذيرا به مشترك اطلاع مي دهد كه با مراجعه حضوري به يكي از دفاتر اپراتور پذيرا نسبت به ثبت درخواست ترابرد به صورت حضوري اقدام كند. عدم مراجعه مشترك براي ثبت درخواست به صورت حضوري به معناي انصراف از درخواست ترابرد خواهد بود.

آنچه بايد در حين ترابرد دانست

۱٫ مشترك پس از تكميل فرم درخواست ترابرد و تاييد شرايط اعلام شده، در انتظار دريافت پيامك تاييد درخواست ترابرد مي ماند، لذا با دريافت پيامك مربوطه بايد نسبت به ارسال عدد ۱ حداكثر ظرف ۲۴ ساعت اقدام كند و عدم اقدام مشترك ظرف اين مدت زمان به معناي انصراف وي از درخواست ترابرد شماره است.

۲٫ ارسال پيامك تاييد و يا عدم تاييد توسط مشترك رايگان مي باشد.

۳٫ پس از ارسال درخواست ترابرد، ممكن است بنا به دلايلي در مراحل مختلف درخواست مشترك رد شود كه اين دلايل جهت رفع و اقدام مجدد، از طريق پورتال اپراتور پذيرا، دفتر خدمات مشتركين و يا مراكز تماس اپراتور به اطلاع مشترك خواهد رسيد.

۴٫ پس از تاييد درخواست ترابرد مشترك توسط اپراتور فرستنده، اپراتور پذيرا بايستي سيم كارت جديد را پيش از غيرفعالسازي سيم كارت قديمي توسط اپراتور فرستنده، به مشترك تحويل دهد.

۵٫ پس از تاييديه پيامك و دريافت شناسه تخصيص يافته ترابرد توسط مشترك، زمان فعال سازي حداكثر تا ۳ روز براي سيم كارت هاي اعتباري و حداكثر ۵ روز براي سيم كارت هاي دائمي به طول خواهد انجاميد. در صورتي كه تا اين زمان سيم كارت جديد با همان شماره قبلي فعال نشده باشد، مشترك بايستي با مركز پشتيباني اپراتور پذيرا تماس بگيرد.

۶٫ در طي زمان فرآيند و در هر لحظه مشترك مي تواند با ارائه كد رهگيري خود، از طريق پورتال اپراتور پذيرا، دفاتر خدمات مشتركين و يا مراكز تماس آن اپراتور نسبت به اطلاع از وضعيت (مرحله اي كه ترابرد در آن قرار دارد) ترابرد شماره خود اقدام نمايد.

۷٫ امكان انصراف از درخواست ترابرد، تا پيش از اعلام آمادگي اپراتور پذيرا براي فعال سازي (Execution) در پورتال اپراتور پذيرا و با استفاده از كد رهگيري (شناسه ترابرد) وجود دارد. جهت اعلام انصراف، به پورتال اپراتور مربوطه يا دفتر خدمات آن اپراتور مراجعه نماييد.

۸٫ هرگونه تماس مشتركين دائمي در دوره بررسي درخواست ترابرد، به اضافه هزينه هاي مربوط به خدمات ديگر (بسته هاي تخفيف و غيره) در صورتحساب نهايي لحاظ مي شود. اين صورت حساب ظرف ۱ الي ۲ ماه پس از ترابرد به مشترك ارسال مي شود و مشترك ملزم به پرداخت آن است. در غير اينصورت سرويس هاي سيم كارت در اپراتور جديد برابر مصوبات كميسيون قطع خواهد شد.

۹٫ از مدت زمان حداكثر ۲ روز و ۲۰ دقيقه پاياني انجام فرآيند ترابرد، تا فعالسازي سيم كارت مشترك در شبكه اپراتور جديد، رومينگ بين الملل و تماس خارج از كشور، براي سيم كارت قبلي مشتركين دائمي مسدود خواهد شد.

آنچه بايد پس از ترابرد دانست

۱٫ مشترك بايستي براي تغيير مالكيت شماره ترابرد شده، به اپراتور پايه برگردد.

۲٫ در صورتي كه مشترك به هر دليلي، به مدت ۶ ماه در شبكه اپراتور پذيرا غيرفعال باشد، اپراتور پايه حق سلب امتياز مشترك و واگذاري شماره را خواهد داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.